Djurparker

Djurparker gör mig så arg, djur ska inte vara i en bur, de ska vara ute i det fria. För mig är det självklart, jag skulle aldrig frivilligt gå till en djurpark eller vattenshower. Djur hör inte till en högljudd park med massa skrikande barn de ska vara fria, är inte det självklart
Och det finns så himla många fina djur som faktiskt är medveten av att de är i en bur, så snälla gå inte in på djurparker (elr vattenshower) det är inte värt det. Djur mår inte bättre i fångenskap, det har de aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Ni som är dumma mot djur häng er själva och ni som säger att Sveriges djurparker är mycket bättre än andras vet kanske inte att t.ex på Ölands djurpark 2011 hade en sjuk näsbjörn slagits ihjäl, haft för trånga brurar och fått foder som gjort djuren sjuka och felnärda. Vissa hade till och med stått helt utan mat och vatten som ledde till död. 
Parken Zoo i Eskilstuna hade dödat sällsynta djur för att ersätta med nya djur som ska locka besökare. Och helt friska djur avlivas på rutin i Sverige, inte ens gamla. 
 
Jag pratar om vissa djurparker, det finns djurparker som är snälla med djur också jag vet!
 
Kolla in den här artikeln.
 
I fångeskap är djur i en bur.
I det fria får djur springa/simma/flyga hur de vill och hur långt de vill. 
 
I fångenskap kastar oftast arbetarna maten till djuren. 
I det fria får djur jaga vilket djur de vill och ha roligt. 

Kommentarer

Postat av: Mirjam Wallmark

Publicerad 2014-05-29 11:01:43

Usch det är så hemskt! :/

Postat av: Elina

Publicerad 2014-05-29 11:22:33

SV: Ta och se den vettja! Blev bättre ju mer man såg :)
Diggar din blogg också, Divergent som du skrev om där nere var helt sant! ;)

Svar: haha vad kul! tack!
sanna

Postat av: NICOLE

Publicerad 2014-05-29 12:35:38

Ja fy det är så hemskt! Är du vegetarian?

SV Ja visst är det, otroligt gott :)

Svar: nej det är jag inte:)
sanna

Postat av: Nathalie Tegelstam

Publicerad 2014-05-29 13:41:29

Så sant och bra skrivet tjejen! kram

Postat av: Annika

Publicerad 2014-05-29 14:26:15

Finlands djurparker Ähtäri och Högholmen är seriösa djurparker. Både Ähtäri och Högholmen tar emot vilda djur som har skadats, som de hjälper att bli frisk igen och släpper ut dem tillbaka i de vilda. De behandlar även sina djur med respekt och låter dem få leva ett normalt som möjligt fast de är fast i en bur.

Jag är inte emot djurparker. Det är väl bättre att en noshörning är i bur, än att den går i det vilda och riskeras att bli dödad endast för att tjuvjägaren vill ha deras horn?

Svar: det är superbra att de gör det! aa kanske det. jag pratar om djurparkerna som inte är snälla mot djur:)
sanna

Postat av: Life of Johanna

Publicerad 2014-05-29 18:32:13

Har för mig du anmält dig till utmaningen, så kika din mail :)

Svar: åh juste förlåt, mailet kommer idag!
sanna

Postat av: Henrietta

Publicerad 2014-05-29 19:27:30

Herregud, så himla hemskt! :(

Postat av: frida christina

Publicerad 2014-05-29 19:30:38

Jättebra inlägg! Sedan tror jag att djurparker med bra djurhållning kan vara viktiga för arter som är hotade för att på sådant sätt kunna bevara de arterna och arbeta för att de ska bli en hållbar stam. KRAM

Svar: jag håller med dig!
sanna

Postat av: Olivia Magnusson

Publicerad 2014-05-29 19:34:39

Jag håller faktiskt med dig, det är tragiskt att det är så.

sv: åh tack :D
kram♡

Postat av: Josefine ♔

Publicerad 2014-05-31 17:49:22

Söta djur :D

Postat av: Annika

Publicerad 2014-05-31 18:07:09

SV: jag vill dock inte så gärna gå på delfinshower längre, då man inte riktigt vet hur dom har gjort för att fånga dem. Men nordens djurparker som har delfiner, är nog dubbelt så bättre med att sköta om dem osv.. än t.ex. de i Spanien :/

Postat av: Nelly

Publicerad 2014-06-01 14:53:37

Jag håller delvis med dej. När jag var liten besökte jag många djurparker med föräldrarna men nu när jag blivit äldre har jag ändrat inställning. Dock fortsätter jag besöka Nordens Ark regelbundet då dom jobbar med utrotningshotade djur och att bevara dom. Dessutom tycker jag att dom har ett bra förhållningssätt där inhägnaderna är stora, djurens naturliga instinkter stimuleras :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej